Återvinning & avfall

Det finns ett antal förutsättningar för sophämtningen reglerade i Finspångs kommuns Avfallsplan och Renhållningsordning som beslutats av kommunfullmäktige. Gällande avfallsplan är från 2014. 

Det är dessa förutsättningar som vi på Finspångs Tekniska arbetar utifrån för att sköta renhållningen i kommunen och det är dessa förutsättningar våra entreprenörer får när vi handlar upp tjänster som t ex sophämtning. 

För att underlätta arbetsmiljön för sophämtarna är det viktigt att sopkärlet finns tillgängligt och att dragavståndet inte är för långt. Det är alltid chauffören som avgör om en väg är farbar eller om kärlet inte är rätt placerat.

Om ditt kärl inte tömts kan det bero på att:

  • din tunna inte var framställd på hämtningsdagen
  • din tunna står för långt från hämtningsstället, högst 5 meter
  • din tunna är felvänd, den ska ha hjulen vända mot vägen där sopbilen kommer
  • det inte var skottat fram till tunnan
  • vägen inte var framkomlig för sopbilen 

Vägen och platsen för ditt sopkärl är sophämtarnas arbetsplats. Därför är framkomligheten och tillgängligheten till ditt sopkärl viktigt. 

För att bland annat underlätta sophämtarnas arbetssituation finns ett antal förutsättningar för sophämtningen reglerade i Finspångs kommuns Avfallsplan och renhållningsordning som beslutats av kommunfullmäktige. Gällande avfallsplan är från 2014. Bland annat innehåller förutsättningarna att dragavståndet får vara högst 5 meter. Om synnerliga skäl finns kan man ansöka om tillstånd för längre dragavstånd hos kommunen.

Det är dessa förutsättningar som vi på Finspångs Tekniska arbetar utifrån för att sköta renhållningen i kommunen och det är dessa förutsättningar våra entreprenörer får när vi handlar upp tjänster som t ex sophämtning. 

För att underlätta arbetsmiljön för sophämtarna är det viktigt att sopkärlet finns tillgängligt och att dragavståndet inte är för långt. Det är alltid chauffören som avgör om en väg är farbar eller om kärlet inte är rätt placerat.

Hämtning av hushållssopor får enligt reglerna ske mellan 06.00 och 21.00 måndag-fredag. 

Om du märker att dina sopor inte har blivit hämtade ber vi dig avvakta till nästa dag. Vid en eventuell försening i sophämtningen försöker vi alltid köra ikapp så snart vi kan. Har vi en större försening får du information via vår webbplats alternativt via vår sms-tjänst. 

Du kan också kontakta vår kundservice, kundservice@finspangstekniska.se, eller 0122-851 80. 

Utebliven hämtning kan bero på att: 

•din tunna inte var framställd på hämtningsdagen 

•din tunna står för långt från hämtningsstället, högst 5 meter

•din tunna är felvänd, den ska ha hjulen vända mot vägen där sopbilen kommer

•det inte var skottat fram till tunnan 

•vägen inte var framkomlig för sopbilen 

Räcker inte soptunnan till får du ställa en extra säck bredvid sopkärlet inför nästa ordinarie hämtning. Tänk på att kontakta vår kundservice och anmäl detta!

Kontakta vår kundservice, kundservice@finspangstekniska.se, eller 0122-851 80. 

I första hand försöker vi laga det som gått sönder annars byts kärlet ut.

Ja. Avbrott eller ändring i sophämtningen måste vara längre än sex månader för att du ska få avdrag på avgiften.
Det beror på tömningsintervall och storlek på kärl. Läs mer om priser och avgifter under våra tjänster - Återvinning & Avfall.

Under 2019 hämtar vi grovsopor hos en- och tvåfamiljshus under veckorna 7, 15, 21, 27, 33, 38, 45, 51 och hos fritidshus under veckorna 21, 27, 33, 38. 

För beställning kontakta vår kundservice, kundservice@finspangstekniska.se, eller 0122-851 80. Du kan även gå in och beställa grovsophämtning på Mina sidor.

Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ansvarar för återvinningsstationerna och deras skötsel. Gör en felanmälan hos deras kundtjänst,0200-88 03 11 eller besök deras webbplats, www.ftiab.se.

För att få reda på hämtningsdagar, logga in med Bank ID på Mina sidor eller kontakta vår kundservice, kundservice@finspangstekniska.se, eller 0122-851 80.