Hoppa till innehåll
Finspångs Tekniska logotype
Logga in
16 november 2019

Europa minskar avfallet 16 - 24 november

”Europa minskar avfallet” är ett EU-projekt som har pågått sista veckan i november sedan 2009. Avfall Sverige är nationell samordnare. Under veckan anordnas aktiviteter runt om i hela EU. Inom projektet betonas vikten av att förebygga att avfall uppkommer och att minska halterna av farliga ämnen i avfallet.

Europa minskar avfallet 16 - 24 november

Avfall Sveriges fokus i år ligger på textil. Textil är en värdefull resurs och textilier används i många sammanhang som kläder, hemtextil, inredning och möbler. Men dagens textilkonsumtion är inte hållbar. Textil och modeindustrin har stor påverkan på miljö, klimat och hälsa.  Den största miljöpåverkan från den svenska textilkonsumtionen sker ofta långt innan den slutliga användningen i Sverige. Runt 80 procent av våra kläders totala miljöpåverkan sker under produktionsfasen. Miljöpåverkan sker också i flera led i den så kallade textilkedjan – vid råvaruproduktion, vid tillverkning av garn och tyg och inte minst vid infärgning men också vid transport, distribution, försäljning, användning och när man gör sig av med kläder. 

Tre av fyra konsumenter vill agera mer hållbart

En majoritet av konsumenter i Sverige kan tänka sig att förändra sitt beteende när det gäller hur mycket och vad man handlar. Många är också beredda att bättre ta hand om sina kläder och i större utsträckning lämna in dem för återanvändning eller källsortera när de är utslitna. Det visar en konsumentundersökning där över 3000 personer deltog som Naturvårdsverket lät genomföra 2018. Det genomfördes också en undersökning där över 200 personer intervjuades i butiker.

Det båda undersökningarna visar är att konsumenter bedömer hållbarhetsaspekter som mer viktiga än mode. Men när det kommer till köpögonblicket tar andra faktorer som pris, passform och utseende över. Vad väljer du?

Du som konsument kan göra skillnad genom små medvetna val i vardagen som bidrar till en mer hållbar planet

Du som enskilde konsumenten är inte den som kan eller ska lösa hela problemet själv, men om fler ändrar sin konsumtion blir det en del av lösningen. Du som konsument tillsammans med andra kan göra det möjligt att komma längre än vad lagstiftningen ensamt kan göra.

Alla kan bidra, och när många konsumenter gör mer hållbara val bidrar det till mer hållbara svenska konsumtionsmönster. Ett exempel: om vi fördubblar livslängden för ett plagg minskar klimatpåverkan med cirka 50 %. Idag motsvarar den svenska textilkonsumtionen cirka 4 miljoner ton koldioxidekvivalenter (CO2-eq), det vill säga 850 000 varvs bilkörning runt jorden.

Snabba tips
  • Köp mer medvetet. Behöver du verkligen det nyproducerade plagget? Köp gärna second hand, låna, byt och hyr.
  • Om du köper nytt, titta efter miljömärkningarna Svanen, EU Ecolabel, Bra Miljöval och Global Organic Textile Standard (GOTS).
  • Vädra eller ta bort enstaka fläckar istället för att tvätta så håller kläderna längre.
  • Släng inte textilier i soporna. Hela och rena kläder och hemtextilier kan du sälja, lämna till klädinsamling eller ge bort. Uttjänta textilier lämnar du till kommunens insamling av textilavfall.

Textilsmart är ett samarbete mellan Naturvårdsverket, Konsumentverket och Kemikalieinspektionen. Läs mer om kampanjen på www.hallakonsument.se/