Avfall & återvinning
Varför har inte mitt sopkärl blivit tömt?
Det kan bero på att:
- din tunna inte var framställd på hämtningsdagen
- din tunna står för långt från hämtningsstället, högst 5 meter
- din tunna är felvänd, den ska ha hjulen vända mot vägen där sopbilen kommer
- det inte var skottat fram till tunnan
- vägen inte var framkomlig för sopbilen
Om ditt kärl inte har blivit tömt ska entreprenören lämnat en folder där orsaken förklaras.
Varför får dragavståndet för sopkärl vara högst 5 meter?
Vägen och platsen för ditt sopkärl är sophämtarnas arbetsplats. Därför är framkomligheten och tillgängligheten till ditt sopkärl viktigt. I Finspångs kommuns Avfallsplan och renhållningsordning som beslutats av kommunfullmäktige. står det att dragavståndet får vara högst 5 meter. Om synnerliga skäl finns kan man ansöka om tillstånd för längre dragavstånd hos kommunen.
När har jag hämtningsdag?
För att hålla koll på dina hämtningsdagar finns olika alternativ. Det enklaste, om du har en smartphone är att ladda ner vår app Hemkollen. Med Hemkollen kan du lägga in din adress och få en notis kvällen innan vi kommer.
Du kan även logga in med Bank ID på Mina sidor eller kontakta vår kundservice, kundservice@finspangstekniska.se eller 0122-851 80.
Vad gör jag när mina hushållssopor inte har blivit hämtade?
Om du märker att dina sopor inte har blivit hämtade ber vi dig avvakta till nästa dag. Vid en eventuell försening i sophämtningen försöker vi alltid köra ikapp så snart vi kan. Om ditt kärl inte har blivit tömt dagen efter vänligen kontakta kundservice,
Vad gör jag om mitt sopkärl har gått sönder?
Kontakta vår kundservice, kundservice@finspangstekniska.se, eller 0122-851 80.
I första hand försöker vi laga det som gått sönder annars byts kärlet ut.
Vi kommer att vara bortresta i fyra månader. Måste jag betala för sophämtning ändå?
Hur mycket kostar sophämtningen?
Det beror på tömningsintervall och storlek på kärl. Läs mer om priser och avgifter här: www.finspangstekniska.se/vara-tjanster/avfall-atervinning/priser-avtal-d7b77572-5d88-4efd-afbf-6ae311cb9d4e/priser-avtal-privat
När hämtar ni grovsopor?
För att få hämtning måste en beställning göras via kundservice eller Mina sidor senaste fredagen veckan innan.
Om du är osäker på vad som räknas som grovsopor kan du läsa om det här: www.finspangstekniska.se/vara-tjanster/avfall-atervinning/hemmets-avfall/grovsopor-e580f12a-eb76-46f1-bf21-1d1ab553ecb1
Det är skräpigt vid återvinningsstationen. Vem städar den?
Sedan årsskiftet är det vi på Finspångs Tekniska som ansvarar för återvinningsstationerna i Finspångs Kommun. Du felanmäler återvinningsstationen genom att scanna QR-koden som finns på skylten och fyller i formuläret. Du kan också felanmäla direkt genom InfraControl (https://online.infracontrol.com/Public/IssueForm/217/Default)
Hur sorterar jag rätt?
Sortering och återvinning fungerar precis som sport och träning. Övning ger färdighet. Kunskap hjälper dig göra rätt och efteråt känner du dig nöjd och belåten. Vi har samlat en sorteringsguide här. Om du laddar ner vår app Hemkollen får du dessutom guiden direkt i telefonen.
Kan jag slänga blommor och jordrester i Gröna påsen?
Nej, grus och jordrester kan ställa till problem i biogasanläggningen och därför ska varken jord eller växter slängas i Gröna påsen. Detta gäller även snittblommor.
Kan man använda andra gröna påsar till sina matrester?
Nej, du ska endast använda Gröna påsen du blivit tilldelad till ditt matavfall. För restavfall bör du undvika andra gröna påsar då det kan försvåra den optiska sorteringen.
Vad får man slänga i Gröna påsen?
- Matrester: Tillagade och råa, exempelvis frukt, grönsaker, pasta, ris, bröd, kött och fisk
- Frukt och grönt: Äppelskruttar, bananskal, bär och grönsaker som blivit dåliga
- Ben och skal: Fisk- och köttben och skal från ägg och skaldjur
- Kaffe och te: Teblad, tepåsar, kaffesump och kaffefilter
- Matfett: Smör, margarin och olja
- Ofärgat hushållspapper
Läs mer om Gröna påsen här.