Farligt avfall är ämnen som är giftiga, explosiva, brandfarliga, frätande, smittförande eller skadliga för miljön. Som företag, lantbruk eller förening har man fullt ansvar för sitt avfall och hur det hanteras.
Farligt avfall kräver speciell hantering. Så här gör du.
Allt farligt avfall ska sorteras ut från verksamhetens övriga avfall. Verksamheten har hela ansvaret för omhändertagandet och det finns två sätt att hantera detta.
1. Transportera det farliga avfallet själv. Farligt avfall tas emot av exempelvis Tekniska Verken i Linköping och Fortum Waste Solutions i Kumla. Beroende på hur stora mängder du ska transportera kan det krävas att du anmäler eller söker tillstånd hos Länsstyrelsen före transporten. Mer information samt alla dokument finns på lansstyrelsen.se
2. Anlita en entreprenör för hämtning. Det finns entreprenörer som är specialiserade på att hämta och hantera farligt avfall från verksamheter. Entreprenören söker då tillstånd/anmäler till Länsstyrelsen och upprättar transportdokument åt dig. Entreprenörer kan du hitta på webben.